صنایع فرهنگی مهم‌ترین مزیت رقابتی ایران در عرصه اقتصاد جهانی است

پوشاک سنتی یکی از حوزه‌های مهم صنایع‌دستی است که ظرفیت بالایی برای توسعه اشتغال و اقتصاد جامعه دارد و آسیب‌شناسی این هنرصنعت اصیل موضوع همایشی علمی است که پیش‌ازظهر امروز، 14 اسفند، در دانشگاه هرمزگان برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حجت‌الله مرادخانی مشاور معاونت صنایع‌دستی کشور، در این همایش، درباره اهمیت جایگاه پوشاک سنتی گفت: «پوشاک سنتی یکی از عرصه‌های مهم در صنایع خلاق و فرهنگی است که هم کاربردی است و هم محصولی فرهنگی و نمادین است و به‌مثابه یک متن، بیانگر خصلت‌های فرهنگی و هویت هر منطقه است.»

او ادامه داد: «تولید این محصول در هرمزگان با ارزش‌ افزوده بسیار بالایی همراه است و توسعه آن می‌تواند تضمینی برای اشتغال پایدار زنان در این استان باشد. برگزاری همایش آسیب‌شناسی پوشاک سنتی هرمزگان اقدام و رویدادی برای زمینه‌سازی به‌منظور رونق دادن به این هنرصنعت اصیل استان است.»

به‌گفته مرادخانی، نکته مهم این است که صنعت پوشاک در دنیای امروز گردش مالی فزاینده‌ای دارد و حتی در مقاطعی در دهه گذشته میلادی ــ که دنیا با بحران‌های اقتصادی مواجه بود ــ صنعت پوشاک همچنان با رشد همراه بوده است.

مشاور معاونت صنایع‌دستی کشور درخصوص اهمیت این هنرصنعت اصیل هرمزگان در توسعه اقتصادی‌اجتماعی این استان افزود: «پوشاک سنتی مانند دیگر محصولات فرهنگی و هنری هر کشوری، در کنار جنبه‌های هویتی و اجتماعی خود، امروزه دارای جنبه‌های مالی و ارزش‌افزوده اقتصادی است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که صنایع فرهنگی مهم‌ترین مزیت رقابتی ایران در عرصه اقتصاد جهانی است؛ حال باید گفت که توسعه پوشاک سنتی در استان می‌تواند بسیاری از این دستاوردها را برای مناطقِ کم‌برخوردارِ این استان در پی داشته باشد.»

همایش آسیب‌شناسی پوشاک سنتی هرمزگان با مشارکت معاونت صنایع‌دستی استان و با حضور مدیران اجرایی و دانشگاه هرمزگان در تالار فرهنگ این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139512148